Du visar för närvarande Abborrfisket blev gösbonansa

Abborrfisket blev gösbonansa

Denna bild har ett alt-attribut som är tomt. Dess filnamn är IMG_0906-1024x768.jpg

Jag åkte ut en stund på Öresjö som ligger utanför Borås. Det var meningen att jag skulle fiska efter sjöns fina abborrar men de behagade att lura mig. Provade först bara några hundra meter från land där jag såg fina abborrar på ekolodet. Tyvärr så simmade de bara fram till mina beten och sedan stod still och tittade . Jag bytte till olika betestyper och olika metoder. Jag gick igenom hela det register som borde ge fisk men inte tände de på något jag bjöd dem. Jiggar i olika färger och storlekar, Nedrig, hårdbeten , texasrigg,mm. Jag gav upp efter en stund då det hela tiden gav samma svar, lurad igen av abborrarna.

Ibland undrar man hur det kan bli en sådan matvägran. Detta är en av alla bilder som jag tog där det ibland kom bara 2-3 fiskar i bra storlek som jag vet är abborrar men ingen ville smaka på mina jiggar. Så jag gav upp och åkte ut i sjön och började leta efter gös istället.

En liten del av de beten som varit till abborrarna ska istället hamna framför gösarna. Min favorit jigg för gösarna är den gula Berkley Powerbait Ripple Minnow7 tum. Snart kom det på en SZ Mc Pray i sunrise herring

Dags att vända båten ut mot öppet vatten mitt i sjön. Bara några minuter efter att jag nått långt ut från land ser jag första ljuslågan på sidescanbilden. Lite tveksam att det var en fisk så omgående på ekolodet när jag kom ut undrar jag om det är sant. Jag vänder tillbaka båten och ser när jag backar i samma spår och att samma eko kommer upp igen på skärmen. Det är inte ofta som det blir träff så fort så jag bestämmer mig för att göra ett försök på den här gösen. När båten ligger still , ja så still som det blir när det blåser byig vind på 4-7 m/s. Jag riktar in min LIvescope lvs 34 och ser genast fisken 12 meter ut på min styrbordssida. Jag gör ett kast med min Mc Pray som landar 4 meter bakom fisken. Med spänning spinner jag in betet och när jag passerar rakt över fisken vänder den sig om. Den gör en antydan till att följa efter men stannar direkt. Ett nytt kast lika dant och när det blir möte mellan fisk och bete blir det bom stopp i rullen , strike. Härligt första fisken jag kastar på tar mitt bete vilken seger.

Ett lagom bra sidescaneko att börja med.

Inte den största i sjön men en underbar känsla att fisken äntligen vill bita. Några snabba bilder och vikten 4,4 kg. Sedan ut i sjön igen med den och så kör jag vidare. Jag har ett ställe där jag sett fina gösar tidigare och vänder fören ditåt. Bara några meter från första gösen ser jag ytterligare två gösar på sidescanbilden och de står bara 2 meter under ytan som den första. Stannar och gör ett kast och den ena tar i andra kastet nu med . Snacka om att träffa rätt. Den är något mindre än den första men ger en bra fight. Fortsätter en bit och ser tre ekon samtidigt på skärmen jag väljer det eko som är kraftigast. Även denna står bara någon meter under ytan och när min pray kommer fram smäller det direkt och fighten börjar. Lite bättre och nu når jag + 5,5 kg. En väldigt fin gös enligt mig , större krav har inte jag. Alla gösar får bada igen så de kan leka och göra fler fina fiskar.

Jag fortsätter framåt och nu är det gös i vattnet lite över allt. det som är svårt är att luska ut vilka som är lite större. Jag varvar 5+ – kilos gösar med lika dana gäddor. Jag har turen att få tillbaka mina jiggar varenda gång vilket ju inte är så vanligt.

EN av gösarna som syns på sidescan är riktigt fin men den lyckas jag inte lura men hans kompis som stod en bit längre bort tar med en smäll i spöt och ger mig en riktigt rolig fight. Den drar vågen förbi 7 kilos strecket en riktigt trevlig fisk.

När jag tittar ner i håven är det väldigt trevligt sådana fiskar skapar lite feber och de lite större som jag sett ska jag ta en annan dag.

Det blev 9 gösar och några gäddor till slut , en grymt rolig dag.