Du visar för närvarande Hur stor DC / DC laddare ska jag ha till mitt litiumbatteri.

Hur stor DC / DC laddare ska jag ha till mitt litiumbatteri.

Blybatteri till starten

Ofta har man ett vanligt blybatteri till starten av utombordsmotorn i sportfiskebåten. I takt med att man får in mer och mer elektronik i båten växer också kravet att få till bättre elförsörjning. Jag kör med ett vanligt blybasserat startbatteri som är av märket Optima. Det fungerar kanonbra och startade min 60 hk Yamaha 4 taktare från 2008 i alla situationer. Mitt problem är att när jag får i för många nya stora skärmar i båten med tillhörande boxar för nya funktioner går det åt så mycket ström att mitt vanliga 110 ah förbrukningsbatteri tar slut. Kravet blir då att jag underhållsladdar med bensinmotorn under dagen. Motorn får alltså gå den mesta tiden på tomgång för att strömmen i batteriet skulle räcka till all elektronik.

Bara 4 skärmar idag.

Olika belastningar

Jag har blandat alla fabrikat av ekolodsskärmar så inget fabrikat ska anklagas för att dra mer eller mindre ström.  En motor som går på tomgång det mesta laddar inte speciellt mycket, men det hjälper att hålla i gång strömmen på en ok nivå.  Mitt helt nya 110 ah AGM batteri till förbrukningen är av märket Victron och är ett kanonbatteri, men jag kommer i så fall att behöva lägga till ytterligare ett för att klara en hel dags fiske. Mitt fiske består mestadels av insjöfiske efter gädda, gös eller abborrfiske med vertikal eller spinn. Ibland trollar jag på de stora sjöarna efter lax och röding, samt havsfiske när vädret tillåter.  Det ger mestadels ingen fart alls på motorn förutom ut och in från bryggan och följaktligen ingen större laddning heller till batteriet under fiskepasset.

Ekolodsboken 1+2

Att jag är fiskets Ekolodsfantast har väl inte undgått någon, vid det här laget. Det innebär att jag ibland har onödigt många skärmar i båten för att prova funktioner eller testa nya ideer. Men att prova ny teknik med många skärmar är ett ström krävande nöje, där av kravet på att förnya ampere banken i båten. (Batterierna). Ekolodsboken 1 och 2 har varit trevliga att skriva och har handlat om hur man använder sitt ekolod oavsett modell. Jag har förstått av alla positiv feedback jag fått genom åren att väldigt många fått en knuff framåt i sitt ekolodsanvändande tack vare de böckerna. Vilket förbättrat deras fiske otroligt mycket när de förstått vilka fördelar ett rätt inställt ekolod gav dem.  I den uppföljande Ekolodsboken 3 är det tänkt att ett avsnitt ska handla om båtens elförsörjning till elektroniken, och det kräver ju lite eftertanke. Så därför håller jag på med lite omställningar av elen i båten. Det är ju så att har jag själv provat vet jag ju hur många fel och fällor man kan hamna i. Kan jag då skriva om det sakligt blir det ju lättare för andra att göra rätt i framtiden.  Det är ju samma ide som med de båda ekolodsböckerna. Ibland berättar jag ju om de misstag och tabbar jag gjort under ekolodstestandet och det har blivit många genom åren. Men det ger i stället rättvisande information då jag gjort tabbarna själv och förhoppningsvis tagit lärdom av det. Då blir ju kunskapen rätt och inte påhittad.  

Ett custom Electro Litiumbatteri

Byta till Litium batteri.

Nu kommer vi till det som nu blir ett problem om man byter till ett Litiumbatteri som då blir ett ( LiFePO4.  Lihium Iron Phosphate) istället för blybatterierna på förbrukningssidan. Om man ska låta motorn ladda batteriet för att alltid ha bra putt i det måste det till en DC / DC laddare för att få kraften från utombordarens generator in i det lite spännings-annorlunda litiumbatteriet. Här kan man inte göra som man brukar ta till Ohms lag och annat för det fungerar inte nu. Beroende på hur mycket din motors generator laddar ska man anpassa den DC / DC laddare som tar strömmen från generatorn och sänder den vidare till förbrukningsbatteriet. Väljer du en för stor DC / DC laddare kommer för stor ström att kunna gå från blybatteriet till Litiumbatteriet och det kan förstöra din generator på bensinmotorn. Normalt sitter det inte en generator på våra mindre utombordare det sitter istället något som heter stator och sitter under svänghjulet och som agerar generator. Den ger strömmen från utombordsmotorn och nu måste laddningsboxen anpassas till den laddningsnivå som motorn har.  Att ta en stor DC / DC laddare på 30 A till en för liten generatorladdning gör att den får jobba så hårt att den kan gå sönder eller skämtsamt brinna upp.      

(Laddboxen) DC / DC laddaren 18 A Den enda och rätta lösningen för att ladda mitt Litiumbatteri.

Laddboxar

Jag var i kontakt med Victron som har sådana DC / DC laddare och fick då hjälp med att välja en som var anpassad till min motor.  Varför jag skriver om problemet är för att det är väldigt svårt att hitta rätt information om detta. Det är ett udda problem som dykt upp nu när övergången från blybatterier till litium blivit vanligare. Normalt tar man en alldeles för stor omvandlare vilket kan skada generatordelen på motorn.  Jag är elektriker med styr och regler utbildning dessutom, så jag har viss koll på el och elektronik.

Campingen med yamaha motorn.

Yamaha 60 hk

Min Yamaha utombordare har en generatorladdninig på knappt 20 Ah. Vilket innebär att jag fick gå ner till 18 Ah på min DC-DC omvandlade som annars blir för stor och skadar statorn. Den modell jag nu har heter Victron Orion-Tr smart 12/12v 18A.

Jag tar med detta för att alla ska kunna söka och läsa på detta så man gör rätt när man byter till Litiumbatterier i sommar. Så kolla noga nu vilken laddström din motor ger ut och välj sedan DC / DC laddare där efter. Den spänning som alltid gäller är 12 volt så det lever kvar utan problem.

När det sedan kommer till kabeldimensionering mellan de olika batterierna och laddaren gäller det att göra rätt. Att välja för klena kablar kan få en bra laddning att minimeras rejält och i värsta falla nästan sluta ladda.     

Hemladdning med 230 volt

Som ni märkt så är detta bara hur man laddar med utombordsmotorn, inte hur man laddar med landström och 230 v från vägguttaget. 

När jag kommer hem med båten och ställer den till rätta utanför huset laddar jag naturligtvis batterierna inför nästa fisketur och då använder jag en landströmsladdare. Den jag har är en Victron Blue Smart Charger230v /12 -15A.

Det är ett annat problem som även det är lite stökigt då inte en vanlig 12 volts bilbatteriladdare kan användas utan den ska vara framtagen för att ladda litiumbatterier. Att det blev just en Victron var en tillfällighet för den var best i test. Tar du en liten laddare tar det längre tid att göra jobbet, så med 138 Ah batteri var 15 A lagom tyckte jag.  Har du för stor laddare kan det minska antalet laddningscykler som du kan få ut av ditt batteriet i framtiden.

OBS !!!!!!! Kallt när du laddar. OBS !!!

Vilket fabrikat du väljer i framtiden på dit litiumbatteri och hur det är uppbyggt är av största betydelse. Vissa litiumbatterier är inte förberedda för att kunna laddas om det är kallt ute. Man pratar om att man får ut enorma mängder med ström ur batteriet men när det gäller att du inte kan ladda det när det är kallt får du aldrig reda på. Jag stod på båtmässan och skulle köpa ett batteri som var så bra att inget slog det enligt säljaren. Priset var högt men det var så grymt bra och det satt i flera båtar redan. När jag sa att jag fiskade hela året var det inga problem allt var så bra. Ända tills jag började kolla upp allt själv och fick reda på att batterierna han sålt satt i båtar som bara används på sommaren. När jag återkopplade och frågade om laddning i kyla drog han på svaret men det gick bra. Det var en ren lögn förstod jag och det är så det fungerar kolla så du får ett batteri som klarar laddning i kyla om du laddar i kyla. Annars om du laddar det när det är för kallt kommer du att förstöra ditt väldigt dyra batteri på kort tid. För att batteriet ska gå att ladda i kyla krävs att det har en egen förvärmning som värmer upp cellerna till rätt temperatur innan de ska ta emot laddning. Så fiskar du vintertid där det kan bli kallt ska du vara noga med vilket batteri du väljer.

En sak till.

Nu kommer vi till samma problem igen när det är kallt ute och du startar din bensinmotor som laddar ditt litiumbatteri. Du tänker inte på det men då gäller ju samma sak igen, batteriet måste vara anpassat för kall-laddning.  

Skitfiske  Bo Hall

Detta inlägg har 4 kommentarer

  1. Rasmus Eklöf

    Tack för en väldigt givande artikel! Jag funderar på att köpa en 24v frontmonterad elmotor med tillhörande 24v Litiumbatteri. Kommer det fungera med DC-DC laddare då? Eller kan man inte gå från 12-24V?

  2. Micke Johansson

    Hej!
    Hittade din blogg ang laddning och batterier. Jag har ett startbatteri 75 ah och ett 110 ah Victron till förbrukning, som du beskrev att du haft tidigare. Hade du batterierna sammankopplade via strömbrytare, diod, skiljerelä eller annat relä, ex ett med inbyggd diod? Vart nyfiken för jag använder bara en avsäkrad strömbrytare mellan batterierna.

    1. bossehall

      Hej Ursäkta mitt sena svar.
      Med två blybatterier satte jag ett skiljerelä mellan då laddar det förbrukningsbatteriet när man kör motorn. EN brytare emellan ger oftast problem med att ,man glömmer sätta på den när det ska laddas.

Lämna ett svar