För ett år sedan satte vi på en frontmonterad elmotor på Targan. Jag valde en Minkota 36v med extra lång arm ner i vattnet då Targan är hög fram. Den har nu provats i ett år och har fungerat kanaonbra. Alla sa att en så stor båt som en Targa 27 inte kunde ha en elmotor fram men de hade fel den fungerar hur bra som helst. Den ger frihet som det aldrig varit förr under havsfisket.
Under fisketurerna när det är normal sjö utanför Varberg på västkusten fiskar Janse så ofta han kan. Jag som monterade på elmotorn åt Janse har insett vilken frihet det gett åt fisket. Förr fick man lägga i ankaret vilket kunde innebära 100 – 200 meter ankarlina eller mer för att få ett bra och säkert fäste i botten. Till det kommer att man måste vara en väldigt skicklig och tränad ankarläggare för att beräkna var båten ska hamna i slutet där fisket planerades att ske. Om du lägger ankaret 100 meter uppströms fiskeplatsen är det inte säkert att du hamnar där du önskar . Snarare är det väl en väldigt liten chans att du hamnar där du vill om du inte har väldigt stor erfarenhet av ankring. 20 meter fel i sidled och du får ingen fisk, så är den grymma sanningen. Bara att ankra om igen och igen tills man kommer rätt.
Nu när den frontmonterade MinKota-elmotorn kom på plats är det ett betydligt enklare sätt att få båten direkt på plats. Nu kan man ju missa med 20 meter när man trycker på kontrollen för ankring och sedan kompensera lite och flytta båten dit man vill de 20 meter man ligger fel bara genom en knapptryckning. Snacka om att man blir bortskämd med dessa grejor.
Kort utvärdering
En utvärdering av MinKotan är enkel att göra. Den fungerar utmärkt i alla väder upp till 8 m i sekunden där går gränsen för vind i kombination med båten. Men ingen vill ju vara ute och fiska när det blåser så mycket, då är det ju bättre att välja en annan dag istället. Vi har mestadels använt ankarfunktionen som är hur stabil som helst. Vill man justera i sidled är det bara att trycka på handkontrollen på sidledspilen så flyttar den sig 1,5 meter var gång. Behöver man köra en kortare sträcka är det bara att trycka igång elmotorn och köra dit man vill. Tänker du skapa dig en lagom drifthastighet gör du det genom elmotorn. Är driften 0,7 knop och det är på tok för fort. Då startar du elmotorn som ska hålla fören mot vinden och så ställer du riktningen rakt mot vinden. Då kör båten hela tiden mot vinden och det blir bekvämt ombord. För att reducera driftfarten ställer man farten på elmotorn sakta framåt med tex 0,4 knop då blir din drift med strömmen 0,3 knop. Det är en perfekt fart för att meta plattfisk som rödspätta eller sandskädda. Vill du att båten ska följa en bestämd djupkant kan du peka ut den på din Humminbird maskins egentillverkade sjökort så följer den just den bestämda djupkurvan så långt du vill.
Det finns så mycket bra att säga om den frontmonterade MinKotan men du har redan förstått att den blir oumbärlig så fort den hamnat på båten. Behöver du en ankarhjälp som Janse gjorde och din båt väger som Targan över 4 ton då fungerar det riktigt bra.
Att dessutom Comstedt har servicen som är berömda för sin snabba och tillmötesgående service, ja då finns ju inga problem.