Den heter Smart Shunt och klarar 500 A
Jag har under en tid haft en Victron’s SmartShunt eller batteri övervakare inkopplad i mitt förbrukningssystem i båten. Jag har många gånger genom åren undrat hur mycket mina ekolod och annat drar när jag utnyttjar dem fullt ut. Jag har alltid fått gissa hur många Ampere det gått åt och hur mycket laddning eller energi det är kvar i mitt batteri till elektroniken. Nu kan jag säga att det äntligen är slut med det.
Med Victron Shunt-en har den delen att veta hur mycket ström som går åt, löst sig smärtfritt. Jag brukar inte skrika mig hes över grejor jag kopplar in i båten. Har man skaffat något ska det fungera så resonerar jag, det är ju därför man kopplat in det. Med den här shunten hade jag därför inte så stora förhoppningar, det står ju på allt vad man än köper att det är bra grejor idag. Men där hade jag fel, det är bara att lyfta på hatten och säga att ihop med mitt 138 Ah litium batteri har Victron Shunten varit riktigt nyttig. Jag förstod inte riktigt hur bra den var till en början och utnyttjade den inte fullt ut. Men det har jag börjat göra nu.
Min båt står på trailern ute på gården, och är ansluten till 230v / 10 A laddström från vägguttaget. När jag kommer fram startar jag appen i telefonen och ser då direkt att batterierna är helt fulladdade till 100%. Vilket innebär att Victron laddaren på 15 A laddat fullt och har fungerat klanderfritt. Det kommer jag till senare.
Här står båten en kall dag med många minus lite snö är det intill huset.
Appen ovärderlig
Detta är första sidan i appen när du öppnar och får kontakt. Jag har anslutit SmartShunten och en 15 Ah laddare. Härifrån är det bara att trycka på den utrustning du vill se mer av. Tryck på SmartShunten och nästa bild som öppnar sig är den under.
Så här såg det ut i min app mitt i vintern 19 december det var många minusgrader (-11) ute. Jag satte igång elektroniken och man ser ström status direkt. Kvarvarande tid att använda utrustningen innan batteriet tar slut är 1 dygn och 14 timmar. Dags att åka ut och fiska! Men som ni förstår med det vädret fick det vänta lite. Jag gör så här för att det ska komma fram att man måste ha en värmehjälp intill Sitt Litium batteri, annars så startar det inte att ladda om batteriet är för kallt. Batteriets egen tempmätning säger bara till att ingen laddning släpps fram för än batteriet är varmare än en viss temperatur. Som tur är så går det att använda batteriet och dra ur ström även när det är kallt och minusgrader. Att dra ur ström från batteriet är alltid tillåtet. Hur mycket du kan dra ur batteriet dvs hur många Ah Ampere-timmar du kan få ur batteriet beror på hur kallt det är mm.
Direkt i appen
Jag ger mig senare ut för att fiska och när jag kommer fram och är ute på sjön ser jag i Victron- appen i telefonen direkt hur shunten mäter. När jag satt igång alla skärmar och det är full fart på allt ser jag att den visar att det drar 6,5 Ampere per timma. Jag vet att det inte tar mer och kan beräkna hur många timmar jag kan fiska innan jag behöva ladda igen. Med 138 Ah kan jag rent teoretiskt vara ute 3 dagar så här på hösten utan att ladda. När jag kopplar på en enda 10 tums skärm, då drar det 2,8 Ampere. Vilket är en trygghet att veta om jag skulle få dåligt med ström i batteriet efter flera dagars intensivt fiske. Jag har även en 9 tums skärm med ett vanligt ekolod men framför allt sjökort för säker navigation hem. Om jag bara startar den drar den 0,8 Ampere vilket skulle räcka till 14 dagars fiske utan laddning i så fall. Att alltid veta hur mycket ström elektroniken drar har ju blivit ganska viktigt nu när fler och fler fisketokar har allt fler stora skärmar i båten. Jag får ofta frågor från olika sportfiskare om hur mycket jag tror att just deras elektronik drar i deras båt. Talar de bara om vilka maskiner och givare de har är det inte så svårt att ge dem en vägledning hur mycket elektroniken drar. Sedan kommer den svåra nöten att knäcka och det är att rekommendera hur stort batteri de ska köpa för att klara sig under några intensiva fiskedagar i skogssjön. Det kräver en del information innan man kan säga det.
När man tittar i appen ser man olika sidor man kan plocka fram och en del saker som man ska göra när man startar att använda Smart Shunten. En av grejorna är att skriva in vilken storlek på batteri man har anslutit Shunten till. Det står förinställt med 200 Ah vilket är ett ganska stort Litiumbatteri och troligtvis större än de flesta kommer att köpa själva. Så det ska man absolut skriva in hur stort batteri man anslutit till systemet. Jag valde ett ganska stort batteri som ska räcka ett par dagars fiske för mig och det är 138 Ah. Så det ser du att jag har skrivit in på storlek på batteri. Då får du betydligt mer information i appen som stämmer annars är det lätt att man får lite fel information.
Bakgrundsljuset är den stora tjuven
VictronShunten ihop med telefonappen är riktigt bekvämt och du kan se hur mycket de olika skärmarna med olika inkopplade givare, hubbar eller boxar drar när du startar dem. Vi vet att den största ström tjuven är bakgrundsljuset i skärmen. Om du mäter på en 10 tums skärm med fullt ljus kan den dra upp mot 3 Ampere. Om du då reducerar ner ljuset till 75 % kan den dra 1- 1,5 Ampere mindre. Vilket är en väsentlig skillnad på hur länge ditt batteri kommer att räcka. Så för att förstå hur mycket en 10 tums skärm drar måste du veta hur mycket ljus som kommer att användas. Det ser du nu direkt i Victron appen. Under dagens ljusstarkaste timmar måste du höja ljuset i ekolodsskärmen till fullt för att få en fullgod bild. Och då drar din plotter/ekolod som mest ström. Men när kvällen kommer eller solen gömmer sig bakom molnen och ljuset minskar utomhus och skärmen drar ner ljuset själv för att anpassa till bra läsbarhet, eller om du gör det själv. Då minskar strömåtgången ibland till bara hälften av vad den drog mitt på dagen. Du kan då följa detta spel i appen om du vill för att vara säker på att allt blir som du önskar.
Exakt bara ditt batteri
När du följer hur mycket ström som du gör åt i Shunt Appen från Victron är du trygg och vet hur länge du kan vara på sjön. Har du då en lika dan app för mätning på ditt litiumbatteri kan du se hur många % som gått åt hittills, och hur många % av batteriets kapacitet som återstår. Du får dessutom reda på exakt hur många timmar du kan vara ute och fiska innan det är nödvändigt att ladda batterierna igen. Med den här hjälpen är det enklare att bara fiska och inte oroa sig för strömbrist i framtiden. Den app som hör till just ditt batteri i blir ju specifik bara till det batteriet. Det behöver ju inte vara ett Victronbatteri så den batteriappen har jag skrivit om på ett annat ställe då jag själv hade ett annat fabrikat på litiumbatteriet från början. Det är ett Custom Electro litiumjon batteri så det skriver jag om på separat sida.
Men jag måste skriva att det är ganska svårt att utnyttja shunten till fullo. Då det är en del att sätta sig in i för att få allt att fungera som det kan göra, när det är som bäst. I synnerhet när man som jag är dyslektiker med läs och skriv problem.
Ibland tycker jag att det blir lite för mycket elektronik och digitalt i vardagslivet och jag vill ofta komma ifrån det digitala och bara ge mig ut och fiska. Med de här grejorna är det digitala med hela tiden men jag kan säga att jag sällan behöver kolla batteristatusen då det fungerar så bra. Normalt greppar jag bara spöt och fiskar utan att bry mig om allt runt om kring för det fungerar ju så väldigt bra ändå.
Victron Blue smart charger
När det gäller att ladda med 230 v från ditt vägguttag hemma har Victron även där hjälpen. Jag har en 15 Ampere laddare som är permanent kopplad till mitt 138 Ah Litium batteri. I Victron appen kommer laddaren fram och du kan direkt se hur mycket den laddar från 0-15 A. När du kopplar på en Victron smart charger på ditt batteri ser man att den börjar att ladda lite lagom och känna sig för, när den fått klartecken från batteriet som har sitt eget liv. Då går den över till sitt jobb och börjar ladda ganska mycket beroende på hur tomt ditt batteri är när du startar laddningen. Fattas det 30 A kan den gå igång lagom och stega upp till full styrka en stund för att fylla på depån till minst 85 %. Sedan när batteriet börjar bli fullt laddat går den ner i samspråk med batteriet och ger lite lagom ström tills det är fullt.
Det sista ligger den och känner efter och pulsar in det sista som behövs. Att gå för fullt skulle förstöra batteri så den har full koll på situationen vill jag lova. När du tittar i appen i telefonen ser du hur den har skött laddningen och var den ligger i laddningscykeln. Du får reda på hur mycket den laddat och hur mycket som beräknas att vara kvar att ladda. Här har jag just startat upp systemet och den har inte fått full fart ännu vilket är bra att förstå.
På den här bilden ser man att jag just startat upp systemet en iskall vinterdag ute på gården och laddaren har börjat stega upp i de olika stegen för att ladda batteriet rätt utan att få några framtida men i batteriet. Att den kan dra på rejält ända upp till 15 A ger en snabb laddning om man har bråttom ut igen. Att ha 13,88 Volt i batteriet kan bero på flera olika saker som hur länge du haft i gång systemet eller att du ligger på ett speciellt ställe i laddningscykeln. mm. Ja med Victron apparna har du betydligt bättre kolla på din laddning än utan.
Mvh Bo