Jag får alltid frågor hur man bäst ska montera sin ekolodsgivare i aktern på båten. Framför allt så den inte slutar fungera när du kör över 5 knop. Det enkla svaret är att sätta den där det är svart vatten. Men vad innebär svart vatten i verkligheten.
Om du kör båten i planingsfart så kommer det bakom båten synas vita strängar med luftblåsor som bildas när skrovet slår sönder vattnet i hög fart. Under båten åker det in luft som båten gör allt för att sprida ut under botten. Där det blir mest luft bakom båten kommer det inte gå att sätta en ekolodsgivare, för den slås ut direkt av luftblåsorna. Då ljudsignalen från ekolodet inte kan färdas igenom luft, stannar signalen och ekolodet slås ut.
Bilden är tagen uppifrån ner i vattnet bakom båten i full fart. Motorn till höger badstege till vänster . Det sitter redan 4 givare monterade i aktern som gör att det kan vara svårt att se svart vatten.
Nu kommer det en video som visar hur du ska tänka för att montera ekolodsgivaren rätt. Naturligtvis ska du se till att givaren är lagom långt ner under båtens botten. Oftast kan man lägga givaren som en förlängning av båtbotten bara några millimeter lägre än båt skrovet. För att få bästa bild ska givaren luta uppåt med framkant en grad så friskt vatten utan luft hela tiden träffar givaren.
Nu till videon.
Jag filmar båten i planingsfart och sätter ner telefonen bakom båten då ser man hur vita strängar av luft kommer på bestämda ställen ut från aktern. Där det är svart vatten utan luftblåsor dvs kavitation ska du sätta givaren. Oavsett vad andra säger om placering på höger eller vänster sida om motorn så ska den i planingsläge sitta där det är svart vatten. Om den ska sitta på styrbord eller babordssida avgör hur du fiskar. Backar du för att ligga still ofta i ditt fiske kommer propellern vid back skicka massor av vitt skum dvs luftblåsor bakåt som då åker in under båten dvs under givaren och slår ut den. Har du en vänstergängad propeller ska den sitta så inte skummet når givaren när du backat . Är det en höger gängad propeller blir det på motsvarande sida. Kolla så du vet vilken typ av propeller du har. Dumma åsikter som kommer på nätet kan du nu bortse ifrån.
Att sätta givaren rätt ger större möjligheter att få bra bilder i hög fart. Det går utmärkt att köra i upp till 50 knop och se botten tydligt på ekolodet om man monterar givaren helt korrekt.
EN bild från Ekolodsboken 1 som jag skrivit ser du hur jag förklarat var givaren ska sitta. Med hjälp av videosnutten kan du nu montera givaren helt rätt själv. Ekolodsboken 1 och 2 ger dig allt du behöver veta om hur ett ekolod fungerar och hur givaren ska monteras. Samt mycket mera.
Har du frågor skriv dem på min mail bosse@ekolodsboken.se eller ring 070 -22 44 701.
mvh Bo