Du visar för närvarande Hur länge klarar sig mina Lithiumbatterier?           200 Ah /12 volt till elektroniken samt 50 Ah/ 24 volt till frontmonterade-elmotorn.

Hur länge klarar sig mina Lithiumbatterier? 200 Ah /12 volt till elektroniken samt 50 Ah/ 24 volt till frontmonterade-elmotorn.

När jag är ute med båten på sjön åker jag ofta fram till andra båtar för att hälsa och prata lite fiske. Ganska ofta handlar det om hur mycket elektronik som jag har i båten då de ser ekoloden under HT- taket. Jag brukar därför ha ganska klara siffror till dem för att de ska förstå att det ibland behövs ett bra batteri för att kunna få allt att fungera. Här kommer det nu lite info om detta.

Just den här dagen har jag två Garmin GPS Map 10 och 12 tum i mitt ställ. Men det kunde lika gärna suttit Lowrance eller Humminbirdskärmar där. Men just dagens Garmin skärmar drar till samman 6,5 A i timmen. Vilket innebär att om jag ska ha en back upp på minst två fisketurer i min batteribank måste batteriet vara ganska stort. Att det drar 6,5 A är nog ganska vanligt hos de flesta som har några skärmar i båten. Tar vi en fiskedag på 8 timmar . Då går det år 8 X 6,5 = ca 52 Ah.

litium-järnfosfat (LiFePO4) är vanligast idag. 2023. Fyra celler a 3,3 -3,6 V = 13,2V – 14,4V

Att överskriften är varierad beror på att det finns olika celler man bygger batterierna på. Vissa är 3,3 volt andra är 3,6 volt, vilket ger lite olika spänning i batteriet. Jag har just nu i dagarna fått mitt nya Lithiumbatteri som är byggt med 3,6 volt celler och är nu kopplat till förbrukningen av båtens elektronik och är på 12 volt och 200 Ah. Det kommer från Custom Electro och passar in i båtens stuvfack perfekt. Det ger mig så mycket reservkapacitet att jag lugnt kan fiska så länge jag vill i två långa dagar. Eller tre om det skulle vara så. Att bara göra åt 25 % av batteriet per dag som det blir nu, är riktigt bra. Fördelen med Lithiumbatterier är att om de är av bra kvalitet kan du dra ut det ner till 25% kvar utan att de förändras.

Dessutom har det en garanti på att du kan ladda det minst 3000 gånger. Det är just inget som jag kommer att kunna kolla då det krävs att jag i så fall ska fiska tre tusen dagar. Ska jag göra detta och räknar med en stormdag ibland som hindrar fisket ja då är det 10 år som jag ska fiska var dag. Då blir jag nog rätt le på fisket trotts allt. Så det är inget jag bryr mig om.

Däremot att jag ska kunna ladda det snabbt tycker jag är ett krav. Lithium batterier laddar på den tid som din Ström från din laddare ger. I mitt fall är laddaren på 15 A så det är vad jag får in i batteriet per timma. Har jag gjort åt 52 A tar det alltså strax under 4 timmar att få batteriet full laddat igen. 52Ah ladda med 15A då är det fullt på 3,5 timmar. Ett Lithiumbatteri ska helst ligga mellan 90 – 35 % laddning då mår det superbra. Båda mina batterier har en bra BMS som talar om hur mycket i % som är kvar i batteriet. Det är så bra att veta så man inte går tomt någon gång. Du ser två BMS bilder här i artikeln. En för 138 Ah förbrukningsbatteriet jag hade tidigare och den andra till Force elmotorn. När du köper ett lithiumbatteri se till att BMS en är bra och fungerar, det blir din trygghet i framtiden.

Klas har två Humminbird 12 + 16 tums skärmar samt en till i aktern på 12 tum.

Humminbird drar 8,5 Ah

Min kompis Klas Hagert som kör med ett helt sett med 3 st Humminbird skärmar där det ingår både vanligt ekolod sidescan samt Megalive. Där drar det lite mer än 8 A i timman och det är ju inte lätt att ha förberett för om man ska ut två dagar i rad och inte kan ladda under tiden. Ena dagens fiske kan vara 8 timmar och då blir det 8 X 8 = 64 Ah som ska ut ur batteriet den dagen. Dag två blir lika dan och då ska det ut ytterligare 64 Ah den dagen. Då gäller det att man har en bra batteribank. Klas har två stora blybatterier som är på 110 Ah styck vilket innebär att han har 220 Ah tillsammans att tillgå. Nu kommer vi till det elaka problemet med blybatterier. De kan inte släppa ifrån sig mer än 45% av strömmen de är gjorda för. Så det kan släppa ifrån sig ca 50 Ah från var batteri sedan minskar spänningen och strömmen ökar markant vilket innebär att batteriet snart tar slut. Om det töms för mycket tar det rejäl skada och kan bli svårt att ladda upp fullt i framtiden. Gör man flera djupa urladdningar kan man vara säker på att batteriet tar skada och förlorar laddkapacitet med 20-40 % i framtiden. Då blir det inte mycket kvar att använda till elektroniken. Så ska han fiska fler dagar i rad vill han gärna ladda under natten. Han har en laddare som kan smälla i 25 A i timman vid full kraft, väldigt bra och nödvändigt. Nu i dagarna byter Klas till lithiumbatteri på 200Ah så det blir ny info om det framöver.

Vi ska ut och fiska gös för att se hur mycket ström som går ett ett vanligt kvällspass.

Nu ska jag ta en eftermiddagstur som exempel då jag tog med Hasse Schönfelt ut på sjön för att fånga en gös. Han är säljare på ABU och har ett oerhört stort kunskapsområde när det gäller fiske och utrustning. Nu blev det ganska lång tid på sjön då vädret var helt otroligt bra så vi fortsatte väl någon timma för länge då fisken var på bettet, men det blir ju så ibland när det är roligt.

VI startade med att fiska på 12-13 meters djup under någon timma. De jiggar vi använde ser du på bilden.

Vid det fisket ankrar jag alltid båten med elmotorn. Så det blir fort många timmars användande av elmotorn och då drar det batteri från mitt 24 v 50 AH batteri som jag kopplat till min Garmin Force frontmonterade-elmotor. Som tur är så Garminmotorn ganska strömsnål så det räcker länge.

Elmotorn är ovärderlig när man ska fiska gös med spinn och jigg. Det kräver i princip att man står still för att få Live Scope att fungera riktigt bra. Flyttar sig båten bara lite försvinner fisken ur den smala ekolodskonen och då får man justera igen och igen tills den syns igen. Flyttar sig båten mycket blir det nästan omöjligt att fiska med LS.

Här kan man se hur mycket av batteriets 50 AH timmar som jag använt när dagen var slut och jag kom hem och skulle ladda batteriet igen. Vi fiskat med ankrad elmotor i minst 4-5 timmar den kvällen och var ute totalt 8 timmar på sjön. . Samt att det blir en del förflyttningar mellan platserna med hjälp av elmotorn för att slippa starta den stora utombordaren i aktern. Att bara använda 26% är väldigt bra och Garmin elmotorn går väldigt snålt så att ligga för ankar klarar den till lågt el-uttag väldigt bra. Att det bara kommer att ta ca 1 timma att ladda det fullt igen innebär att det snart kan bli en ny tur om jag vill. Just detta batteriet är från Batterilagret och är bara 8 månader gammalt och det heter. SBL Lithium 24 v 50 Ah med Bluetooth Heat. Det kostar en slant men klarar minst 3000 laddningar. Jag får se vad som kommer av detta i längden och just nu ser jag alltid hur lång ankringstid jag har kvar vid varje fisketillfälle. Att alltid se hur mycket laddning jag har kvar är en trygghet som jag gillar.

Så här länge kan det räcka

För att göra en jämförelse hur länge det räcker så tar jag den här. Jag var med båten uppe i Norska Åndalsnes som ligger i slutändan av en Romsdalsfjorden, lite sydväst om Trondheim. . Vi fiskade var dag ute i fjorden och det var mycket ankringsfiske i det varierade tidvattnet som är på 1,5 meter i fjorden. Vi fiskade 5 dagar med långa ankringsperioder där det blev både hajar och rockor. Du kan läsa om det i här. https://ekolodsboken.se/havsfiske/andalsnes-2022-del-5-rocka/

Det som är viktigt är att jag inte kunde ladda elmotorbatteriet då ingen laddning fanns vid bryggan. Så jag kollade hur länge jag kunde köra elmotorn för ankar i tidvattnet under den veckan och jag klarade 5 ankringsdagar. Den sista dagen fiskade vi lite kortare ankring då vi fiskade lite annat. Men det som är viktigt är att jag i slutet av veckan fortfarande hade 20 % kavar av batterikapaciteten när vi avslutade fisket. Grymt bra med bara 50 Ah batteri. Rockan du ser på bilden är en av några trevliga fiskar vi fick då.

Gösfisket igen

Nu tillbaka till vårt Gösfiske i hemmasjön. Jag hade det andra Lithiumbatteriet till mina ekolod och övrig elektronik som också används hårt i båten. Det har jag skrivit om tidigare och är från Custom Electro 138 Ah 12 volt. Nu mera är det utbytt till ett på 200 Ah. . . För att se hur mycket som all elektronik drog på 7-8 timmar i båten med det lilla 138 Ah batteriet , så tog jag en bild före laddning . Det innebär att jag använt 33 % vilket motsvarar 45 Ah. Idag med 200 Ah drar det 25% på en hel dag.

Här syns det tydligt att jag hade kvar 66,3 % vilket innebär att jag hade klarat minst två sådana dagar i rad utan laddning. Nu när jag bytt ut mitt 138 Ah batteri mot ett helt nytt batteri med nyare teknik som har 200 Ah för att få till ännu mer och längre laddnings cykler.

Hur gösfisket gick kan du läsa här. . https://ekolodsboken.se/gosfiske/med-hasse-i-baten-och-en-sick-vibe-i-gront-det-maste-bli-bra-gosfiske/

Mer om hur mina batterier klarar sig när jag använder dem kommer framöver.

mvh Bo

Lämna ett svar