Du visar för närvarande Gös på Ismojigg

Gös på Ismojigg

Idag hade jag tur Klas Pålsson ringde och frågade om jag ville åka med ut en stund och fiska gös. Ett sådant erbjudande kan man ju bara inte tacka nej till även om klockan är 17 på kvällen. Vi ger oss ut på Öresjö och börjar leta efter lite gösekon.

Snart ser vi våra första fina gösekon på ekolodet. Klas som har ett par äldre Lowrance ekolod är varm i kläderna och släpper på det första ekot vi ser. Det tar bara några sekunder sedan vänder gösen upp mot jiggen och så smäller det till i spöt. Så fruktansvärt enkelt det är att vertikalfiska, bara att släppa ner så hugger det direkt. Om sanningen ska fram så var det bara en engångsföreteelse men det visste vi inte då , som tur var.

En riktigt fin gös har hamnat i famnen på Klas, och jag fick honom till med att le lite trotts den kalla vinden. På bilden ser vi även den fina jiggen som sitter i munnen på fisken. Det är första gången jag ser en sådan Ismo jigg som har bröstfenor.

Efter detta foto togs fortsatte vi att leta ekon och det var många just idag.

Det här ekot var ganska envetet och vi provade flera gånger men den vägrade att äta. De vågiga rörelserna på fisken och jiggen beror på att de stora vågorna på ytan flyttar båten upp och ner.

I det här området hittade vi ett flertal fina gösar kanterna stupar brant ner mot 20 m och fortsätter sedan ända ner till + 30 m.

När detta eko blir synligt tar jag mitt spö och släpper i. Jag stannar min jigg väldigt långt över fisken då jag tror att alla de andra som varit framme på ekolodet och som avvikit blivit skrämda. Så att försöka med försiktighet är iden just nu. Som ni ser så var den här gösen betydligt hungrigare så den steg hela vägen ända upp till jigg innan den tog en tugga.

Inte den största i sjön men den första för mig i den här sjön i år. Att se hur många gösar som trängs i ett litet område är häftigt då vi kunde se både tre och fyra samtidigt på ekolodet ibland. Men som sig bör så är det stor skillnad mellan att få in dem på ekolodet och sedan få dem på kroken. När den andra fisken var i båten var vi nöjda och åkte hem. En väldigt trevlig tur på sjön. Att Klas ville ha lite ekolodshjälp med att använda och förstå sidescan tar jag som en bonus.

Nästa tur ska vi fiska abborre intill ön utmärkt med ett A.