Du visar för närvarande 12 volt Litiumjonbatteri Custom Electro  i båten.

12 volt Litiumjonbatteri Custom Electro i båten.

Är det bra med Litiumjon batteri?

Jag har satt i ett 12 v litiumjon batteri från Custom Elkectro i båten och kört min förbrukning på det. Så under ett styvt halvår (start 2021-05-10) har mina ekolod som kan vara 3 – 5 st 10 -12 tums skärmar samtidigt drivits av detta batteri . Det är på 138 Ampere timmar och är ett LiFePO4 batteri. Att gå från blybatterier till Litium är ett ganska stort steg både för hur länge det räcker ute på sjön och hur länge pengarna räcker i plånboken i framtiden. För det är grymt dyrt att köpa ett stort Litiumbatteri gentemot blyackar. Om det är värt mödan och alla pengarna ska jag inte skriva om nu, det får vi ta i framtiden. Nu ska jag skriva om vad jag tycker om själva batteriet och hur det fungerat för mig. Jag ska inte stick under stol med att det har varit några luriga fel som uppstått men som jag nu fått fixat. Så vi koncentrerar oss på hur batteriet fungerar ström och teknikmässigt i båten.

Många uppladdningar.

Detta batteri säger att det ska klara minst 2500 laddningar vilket också är testat vid flera tillfällen. I mitt fall kommer det att innebära att om jag fiskar 100 gånger på ett år så klarar sig mitt nya batteri i 25 år. Det kan kanske minska lite i energi efter 1000 laddningar enligt beräkning från Custom Electro men det är ändå bara några % som kommer försvinna. Så jag har kvar minst 85% av energin i batteriet fram till minst 2500 laddningar. Så jag skjuter det problemet som uppstår om 10 – 15 år framför mig. Ska du köpa dig ett Litiumbatteri så titta vad de lovar om laddning och att det funnits så länge på marknaden att det blivit rejält provat.

Håll batteriet i övre skalan

Att ha många skärmar igång samtidigt drar en del ström ur batteriet och då gäller det att allt fungerar. Att hinna fiska mycket är drömmen och sedan behöva ladda upp batteriet 100 gånger på ett år är målet. Men det kan bli lite svårt att hinna med då väder och vind har en förmåga att störa fiskplanerna. Jag måste ha hela dagar på sjön för att dra ur så mycket ur batteriet när det är fulladdat att det behöver laddas igen. Är det inte under 85% behöver det inte laddas, då är det bättre att vänta att ladda efter nästa fiskeresa. Bäst sköter du ditt batteris livslängd och funktion om du håller laddningen mellan 85% och stoppar det vid 20%. Där emellan har batteriet sitt bästa arbetsområde och klarar då minst 2500 laddningscykler. Att aldrig gå under 20 % är för att hålla batteriet vid liv så många uppladdningar och år som möjligt i framtiden.

Glöm inte ladda

Tänk på att konstruktionen i batteriet är sådan att du inte får glömma ladda batteriet om du dragit ut det helt. Så dra inte ut batteriet helt och låt det sedan stå urladdat hela vintern för det kan skada batteriet. Vad som händer är att det kanske inte kommer igång alls att ladda när du vill det på våren. Det har då nått en så låg spänning i batteriet att man då måste sända tillbaka det till servicecentret i Karlstad så startar de upp det igen. Det är inte förstört men du kan tappa lite energi i batteriet på att göra den tabben. Så ladda så fort du dragit ut det mycket då mår det bäst.

Bra teknik

När du fått ditt Litiumbatter installerat i båten gäller det att ta vara på den teknik som finns i batteriet. Ni ser att jag har ett Custom Electro 138 Ah Litiumbatteri. Att jag skriver detta upprepade gånger är för att jag inte ska förväxla det med andra Litium batterier. Och jag ska bara skriva hur just detta batteri fungerar för mig. Det spelar naturligtvis inte någon roll vilket fabrikat du har på dit Liumjonbatteri alla fungerar ju nästan lika dant. Men kvaliteten som vi sportfiskare uppskattar och ställer som krav kan variera rejält bland batterierna. Jag gissar att nästan alla vill ha reda på hur mycket ström det är kvar i batteriet och hur länge det räcker med den aktuella förbrukningen. Det kräver en BMS i batteriet som övervakar all laddning och funktion samt liten bluetoothenhet i batteriet som kan kommunicera med en app i telefonen. Jag hade inte det på mitt förra batteri som var en blyack och tyckte heller inte jag behövde det. Det har jag nu ändrat uppfattning om sedan batteribytet. Informationen i appen är otroligt bra och till stor hjälp.

Ladda ner appen direkt

När man laddat ner appen i telefonen till batteriet vilket all fabrikat snart har, kan det se ut som på min app här ovan eller nedanför. Vi ser hur mycket batteriet är laddat i %. Vilket är väldigt bra, så du inte står strömlös plötsligt. Jag har precis startat upp mitt system en iskall decemberdag med snö och många minusgrader ute därav den icke färdiga displayen. Du kan direkt se att jag har 100 % laddat batteri och att det börjat att stödladda i, det lilla sista som kan vara kvar att putta i på toppen av laddningscykeln.

Jag har skrivit i ett annat blogginlägg om min Victron Ström-Shunt och hur den mäter. Den är alltså ett annat fabrikat än själva batteriet som är från CustomEloctro men de jobbar lika bra ihop ändå. Den shunten mäter ut och in gående ström och där beskriver jag även min stationära 230 volts batteriladdare, som även den är en 15 Ampere laddare från Victron. Nu till batteriet.

Appen är guld värd med en bra BMS.

I bluetoothappen för Custom Electro batteriet finns det många sidor med information och en av dem visar hur mycket och lite spänning det kan vara i batteriet. Det vill säga att hög eller låg Volt anges som begränsningar. Skulle laddaren gå sönder och försöka ladda med högre spänning stänger batteriet av den tillförseln. Smart som man brukar säga om saker och i detta fallet stämmer det. Att använda batteriet och koppla till allehanda elektronik fungerar som det brukar utan problem. Du har bara betydligt fler Ampere timmar att tillgå än det gamla blybatteriet när du behöver dem i framtiden. Att hela tiden ha ett grymt bra fungerande batteri är ju hemligheten för en bra fisketur. Kör man med stora bensinmotorn har man ju laddning på den som med fördel kan gå till ett vanligt blybatteri och då får man sätta en DC12v- DC12v omvandlare emellan , som går till ditt litiumjonbatter. Det skrev jag om i ett annat blogg inlägg tidigare. https://ekolodsboken.se/redskapstest/hur-stor-dc-dc-laddare-ska-jag-ha-till-mitt-litiumbatteri/

6,5 Ah i timman

Idag när jag t.ex vertikalfiskar gör jag åt ungefär 6,5 Ampere i timman vid en vanlig fisketur. Det är ganska mycket och då är det bra att ha en stor batteribank som 138 Ah. Jag kan bara säga att efter jag löst mina egna små problem har allt fungerat grymt bra. Den stora mängden Amperetimmar gör att jag faktiskt inte behöver ladda om jag bara varit ute fiskat några timmar för då är det inte mindre än 85% kvar i batteriet vilket är väldigt bra. Att hålla sig runt 85% är nära idealet för ett LiFePO4 då mår batteriet bra där det står. Dessa batterier mår bäst om de är laddade till 85% och då är dessutom självurladdningen väldigt liten. Då det bara består av 4 celler om 3,6 v blir spänningen 14,4 v. Då batteriet har en BMS som är en inre skyddsstation som skyddar mot över och under spänning i batteriet. 14,4 är max och min är att inte understiga 12,5 volt.

Fler stora skärmar kräver mer ström ur batteriet.

Så mitt råd till dig som ska installera ett litium batteri i båten eller bilen, kolla så du har bluetouth i batteriet och naturligtvis BMS. Du klarar dig naturligtvis utan det men med tillgång till batteristatus via bluetouth blir allt så mycket säkrare. Då kan du koppla upp det till telefonen via appen och det underlättar mycket. Kolla vid vilken temperatur du klarar att ladda batteriet det är inte alla som lämpar sig för fiske i kallt väder vill jag lova. Mitt från Custom ELectro har allt det som jag önskade vilket gör det bekvämare för mig. Så kolla så du får rätt batteri som går att ladda under de temperaturer du är ute. Det finns batterier med inbyggd värme som går igång när du börjar ladda, men de är ovanliga.

Om en elbil ska klara att ladda i ström vid en inbromsning och det är minus 10 grader ute, måste batteriet hela tiden vara uppvärmt det tar naturligtvis energi. I vårt fall är batteriet kallt när vi kommer hem från fisketuren och då måste vi värma upp det för att starta laddningen annars tar det inte laddning alls. Kolla hur ditt tänkta batteri tar laddning och i vilken temperatur det startar. Kolla detta noga!!!

Vikt i kilo

Jag tittade hur mycket mitt 110 Ah blybatteri vägde där jag kunde använda ca 50Ah, innan spänningen blev för låg och allt dog. Och vad mitt nya 138 AH LiFePO4 batteri vägde där jag kunde använda125 Ah utan att spänningen blev för låg. Vikterna var 29kg för mitt blybatteri och 14 kg för mitt nya Litiumjon och då är det minst 100% mer energi i det lätta batteriet. När jag kollade hur många laddningscykler blybatteriet klarar var det 500st i bästa fall om det inte blir för låg spänning i det, blev det för mycket urladdat sjönk antalet laddningar man kunde göra till en tredjedel för att få full kraft idet. Mitt litium batteri ska klara ca 2500 ggr om jag inte alt för många gånger drar ut det lägre än 20%. Det mår bättre om jag stoppar vid 20 % men att alltid sluta i tid och fiska är ju svårt som ni vet. Nu kommer jag naturligtvis inte hinna ladda det 2500 gånger under min eller batteriets livstid. Vad som inträffar först vet vi först om många år framöver.

Laddtiden kort

Litiumjon väger mindre än halva vikten av blybatterier, och ger minst 3 – 4 gånger mer energi, bara det är ju en bra anledning att byta till litiumjon. Livslängden på ett blybatteri brukar man säga är 5 -8 år, med en garanti tid på 2 år. Tar vi i stället ett Litiumjon har det en livslängd på minst 15-20 år och har ofta en garantitid på 5 år. När du ska ladda i 30 Ah till ett blybatteri tar det ca 6-10 timmar, motsvarande laddtid på litiumjon är 2-3 timmar. Ofta når du 85% på halva tiden och då är du i mål för nästa fiske.

Här kan du se att tempen står på minus 12 grader C då är det inte lätt att ladda ett Litumjonbatteri. Batteriet slår tvärstopp och hur mycket som laddaren än försöker är det stopp med laddning till batteriet. Här krävs extra värme.
Mina celler är laddade helt lika med 3.332v för ögonblicket, spänningen får heller inte skilja mellan cellerna då blir batteriet snabbt dåligt. Skulle det börja skilja mellan cellerna kan man sända tillbaka batteriet till Custom Electrro så justerar de upp cellerna så de blir lika igen. Det är vad de säger är vanlig batteriservice.

Akilleshälen för litiumjon batterier.

Jag tänkte ta upp det som jag uppfattar som Litiumjonbatteriernas svaghet. Det tar inte laddning om det blir för kallt ute. Min båt står ute hela året och det innebär att när jag kommer hem från ett fiskepass sätter jag in sladden till 230 volts laddaren i vägguttaget. Då vill jag att det ska börja ladda batterierna direkt så de är fulladdade till nästa fisketur. När det sedan drar ihop sig till vinter och det blir kallt ute vill jag ju fortfarande fiska och även ladda batteriet när jag kommer hem.

Vid något tillfälle under hösten när jag var ute och fiskade abborre uppförde sig batteriet konstigt och jag kollade i appen vad som kunde vara fel. Det borde ju vara fulladdat. Då såg jag till min förtret att det bara var 30 % laddning kvar i batteriet trotts att det stått på laddning under natten. Tankarna far genom huvudet, kan det vara något fel på min laddare hemma ? Men så var inte fallet, utan det hade varit flera minusgrader ute under natten och då var batteriet för kallt för att ta åt sig laddning. Då mäter den inre tempmätaren hur kallt batteriet är och så stoppar den helt enkelt laddningen in till batteriet. Naturligt vis var det mitt fel som var dåligt förberedd så jag fick åtgärda detta. Lösningen ser ni här under.

En vanlig frostvakt för att lösa problemet

Köp en vanlig frostvakt som du ställer in på en lämplig temperatur för att få upp tempen i batteriet så det klarar att ta emot laddning. Jag mätte var termostaten skulle stå för att slå av vid plus 10 grader. Den temperaturen räcker gott för att vara över riskzonen där laddningen stoppas. Frostvakten eller värmaren på bilden ligger tätt intill mitt batteri och så har jag klätt allt runt om i det lilla utrymmet med frigolit. Jag valde sådan mjuk isolerar- matta som du kan skära till i lagom storlek och klä runt värmare och batteri. Då blir utrymmet litet och värms upp fort så det kan börja ladda igen. Tänk på att ett kallt batteri efter en fisketur i 0 gradig temperatur tar lång tid på sig att värmas upp, även med en extra värmare. Är det ett stort utrymme den ska värma upp, ihop med batteriet kan det ta många timmar att få upp temperaturen i batteriet så högt att det börjar ta emot laddning.

Det sitter en intern tempmätare dvs ett enkelt NTC- element i batteriet och det mäter inte alltid hundra rätt. Så kolla hur bra det stämmer i din app med vilken temp ditt batteri har innan du börjar ladda. Min tempmätare i mitt batteri visade flera grader fel så det var alltid för kallt i batteriet men inte i verkligheten dvs ute. Så jag fick justera upp det lite för att stämma. Då allt är digitalt går det ju att fixa det själv i appen, jämföra och justera.

Bra lösning

Enkelt är att stoppade batteriet i en mjuk kylväska som rymmer även värmaren sedan är det bara att sätta dit laddkablarna dra igen väskan så är allt värmesäkrat inför laddning. Håller det kyla på sommaren fungerar det minst lika bra att hålla inne värmen på vintern.

Se till att du får ut alla Ampere timmar ur batteriet

Det ligger snö över allt och det är minus 9 grader. Att försöka ladda ett litiumbatteri vid den temperaturen går inte så här krävs det en separat uppvärmning intill batteriet. Först ska man vänta på att batteriet värmts upp innan laddningen startar, och det kan ta många timmar även om man isolerat ett litet utrymme där batteriet finns. Många säger att det tar bara 2-3 timmar att ladda batteriet fullt igen men då räknar man inte med uppvärmningstiden inför laddning som kan ta ytterligare flera timmar. Nu när jag börjar få lite koll på mina grejor så inser jag att efter ha använt mitt Custom Electro 138 Ah Litiumjonbatteri under 8 månader att det är riktigt bra. Naturligtvis är det bästa att det har så mycket kraft dvs Amperetimmar att det räcker 3-4 gånger längre än mitt gamla blybatteri gjorde som var på 110 Ah. Om man tittar på fördelarna med ett bra litium batteri mot ett i blybatteri så blev de för mig väldigt stora till litiumbatteriets fördel. Att jag dessutom fick kopplat ihop det med strömshunten från Victron gjorde ju det hela till en homogen enhet som kommer att glädja mig i mitt fiske många år framöver.

Vad är det värt för dig

Om du har ett blybatteri på 110 Ah kan du ta ut cirka 50% av kraften innan spänningen börjar falla oroväckande lågt det vill säga under 11 volt. Vilket ju innebär att det börjar ta slut när du använt mindre än 50 Ah, från ditt 110 Ah batteri. I slutet när spänningen sjunker går det ju åt betydligt mer ström för att driva elektroniken och så tar Ampere timmarna slut ännu fortare. När du istället har ett litiumbatteri som mitt på 138 Ah kan du ta ut över 125 Ah utan att spänningen sänks för lågt. Så det blir säkert 4-5 gånger längre tid på sjön utan laddning med det batteriet. Om det rent ekonomiskt är värt det jämfört med ett billigt blybatteri får de lärde tvista om. Vilket fabrikat du ska köpa avgör du själv, jag valde elprylar från Victron Energy och Custom Electro bara för att jag vet de är pålitliga grejer. När det gäller Litiumbatteriet köp ett LiFePO4 det är ett bättre val än de andra.

Stora motorn

Nu till ett annat problem jag skrivit om tidigare när du ska ladda ditt batteri från stora motorns generator så är du ju tvungen att koppla in en DC12v -DC12 v laddbox som kör din laddström in i boxen och ur kommer den ström som ska gå in i Litiumbatteriet på max 14,6 V. Ett bra och säkert sätt att ladda. Om det är rätt temperatur ute! Blir istället temperaturen för låg blir litumbatteriet kallt och slutar ta emot laddning. Värt att tänka på eller hur. För då drar du ur ström ur batteriet istället för att fylla på när du åker med bensinmotorn och du tror att du laddar men drar ur ström istället. Lite skrämmande eller hur. Mitt motorbatteri är ett blybatteri som betjänar enbart bensinmotorn. Från det går DC-DC laddaren till litiumjon batteriet.

Svenskt byggt i Karlstad

Om du har ett Custom Electo batteri i båten så är det troligtvis inte battericellerna som tar slut först utan det är nog elektroniken som mäter de olika sakerna i batteriet. Då kan man sända upp batteriet till Karlstad där de byggs så tar de isär batteriet och byter de komponenter som behövs. Efter det är det färdigt att fortsätta ladda det upp till de återstående cyklerna som är kvar till 2500 gånger. Troligtvis stannar det inte där utan fortsätter med något reducerad kraft upp mot 3000 laddningar. De kallar det vanlig batteriservice och det känns bra. Att ha ett Svenskbyggt batteri med service i Sverige kan vara bra och avgörande i framtiden.

Det finns mycket kvar att skriva om det här grymt bra Custom Electro batteriet men det får jag ta framöver.

www.customelectro.com mail: info@customelectro.com tel_ 070-5844040 Mattias.

230 v hemmaladdning med Victron

För att ladda batteriet hemma med 230 v i vägguttaget valde jag en Victron laddare. Den är på 15 Ampere och sitter permanent i båten kopplad på batteriet. Det ger mig möjligheten att ladda var jag än kommer i vilket vägguttag som helst. Jag skrev lite om den laddaren i avsnittet om Victron Smartshunt. Att välja en laddare som är till för litiumbatterier är ju ett krav och denna är det. I appen för laddaren kan du följa hur laddningsförloppet fungera och hur mycket det har laddat och hur mycket som återstår att ladda.

Här är det en bild på laddningscykeln som visas i appen och här kan man se hur långt laddningen kommit och vad som sker här näst. Inget som jag lagt någon vikt på men under rubriken Status får du all fakta som är aktuell det räcker för mig. Om du har bråttom ut igen till fisket kan du naturligtvis avbryta när du vill med laddningen. För när du kommer hem igen och fortsätter ladda så kollar laddaren statusen på batteriet och så gör den en ny laddningsplan som startas direkt. Har du inte för långt avstånd till laddaren när den sitter kopplad till batteriet så fungerar Bluetouth många meter från laddaren när den söker din mobil. Jag kunde sitta inne i huset och se laddningsförloppet när jag provade. Inte för att det spelar någon roll men man inser att det blev enklare att se om batteriet är fulladdat då.

mvh Bo

Lämna ett svar